PROSUDER KEAKTIFAN ( 08 Mei 2008 )  

Posted by: ABDUL RAHIM BIN TALIB

Penyelia mahu saya dan rakan-rakan perlu sentiasa alert dan aktif di dalam yahoo group yang disediakan penyelia. Kami semua galakkan sentiasa berhubung dan berkongsi pendapat atau cadangan yang baik untuk dikongsikan bersama serta dapat membantu rakan-rakan menyumbang idea-idea yang bernas, berkongsi kemahiran dan juga memberi motivasi membangun kepada rakan. Ini dapat membina perhubungan yang lebih akrab dan dengan itu akan melancarkan proses pembinaan blog masing-masing sepertimana yang dikehendaki. Pemantauan oleh penyelia dibuat dari semasa ke semasa dan menegaskan supaya berkerjasama dalam satu pasukan. Apa-apa keraguan boleh berjumpa dengan penyelia masing-masing. Dalam kajian ini pada umumnya merupakan integrasi beberapa disiplin ilmu yang telah saya pelajari Komputer dalam Pendidikan, Psikologi Pendidikan, Kemahiran berfikir dalam Pendidikan, Kurikulum dan Pedagogi, Kaedah pengajaran (mengikut pengkhususan masing-masing), Pengukuran dan Penilaian, Asas Penyelidikan Pendidikan, Teknologi Pendidikan dan Ilmu kandungan pengkhususan masing-masing (Pendidikan Islam/Pendidikan AlQuran). Apa yang diharapkan oleh penyelia adalah saya dapat mengintegrasikan kesemua disiplin ilmu supaya ianya menjadi ilmu yang bermanfaat dan berguna di masa-masa yang akan datang. Sepertimana apa yang terkandung di dalam Falsafah UKM iaitu “ Paduan antara Iman kepada Allah dengan ilmu yang bermanfaat serta gabungan antara teori dengan amal adalah dasar utama bagi perkembangan ilmu, proses pembinaan masyarakat terpelajar dan pembangunan Universiti.

Selain itu, saya dan rakan-rakan perlu mencipta folder masing-masing dengan meletakkan
nama penuh (bukan samaran) dan nombor matrik. Folder ini akan menjadi web-portfolio atau digital portfolio, di mana penyelia akan memantau setiap laporan kajian. Kami juga diminta agar dapat membuat pentaksiran portfolio antara satu sama lain. Cara-cara untuk membuat folder tersebut juga diberi iaitu :

  1. Klik Files pada menu sebelah kiri.
  2. Create Folder.
  3. Tidak perlu letak apa-apa pada ruangan Description.
  4. Buka folder masing-masing, dan upload sebarang bahan yang berkaitan
    dengan kajian ilmiah.

Semua in akan jadi mudah bila kita semua bergabung didalam satu pasukan. Walau sukar mana pun, ia akan tetap dapat diselesaikan. Tidak semestinya selesai dalam masa yang singkat tetapi ia tidak jadi mustahil.

This entry was posted on 11:02 PG . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Langgan: Catat Ulasan (Atom) .

0 ulasan

Catat Ulasan