PANDUAN 1 : PERANCANGAN & PELAKSANAAN KAJIAN: ( 02/08/08 )  

Posted by: ABDUL RAHIM BIN TALIB

Memang benar apa yang dinyatakan oleh penyelia bahawa penggunaan sumber maklumat dari laman web dalam pengajaran dan pembelajaran adalah merupakan satu cabaran serta dugaan kepada guru-guru dan juga bakal guru. Kalau nak cari maklumat mungkin mudah tetapi sukar untuk memastikan yang mana satu lebih sahih dan boleh digunapakai berbanding dengan hasail-hasil pencarian yang diperolehi dalam laman web tersebut. Sebagai guru atau bakal guru, kita perlu membuat perancangan yang terbaik untuk memilih, menilai dan menggunakannya dalam pengajaran dan pembelajaran agar ianya akan menjadi lebih efisyen. Kemahiran berfikir perlu dikuasai supaya tidak tersalah pilih maklumat, takut-takut kalau ianya tidak sahih akan memberi impak kepada pelajar seterusnya kepada pengajaran dan pembelajaran kita yang berkemungkinan ianya akan terjejas. Apa yang diharapkan adalah perlu diwujudkan satu sistem penganalisis dan penilaian terhadap maklumat di laman web dapat memberitahu akan kesahihan sumber maklumat tersebut dan ianya boleh digunakan dan diintegrasikan dalam pengajaran dan pembelajaran.

Komponen yang saya perlu ada untuk kajian ini di mana saya perlu mengaplikasikan ilmu-ilmu ikhtisas yang telah dipelajari seperti

    1. Komputer dalam Pendidikan.
    2. Psikologi Pendidikan.
    3. Teknologi Pendidikan.
    4. Pengalaman semasa menjalani latihan mengajar; kaedah pendidikan islam / alquran.
    5. Pengukuran Penilaian.
    6. Kemahiran Berfikir dalam Pendidikan ( ilmu tambahan – standard pemikiran ) akan dipantau oleh Dr. Saemah dari semasa ke semasa.

Tajuk yang telah saya pilih:

PENGINTEGRASIAN SUMBER MAKLUMAT DARI LAMAN WEB UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN ( BERIMAN DENGAN KITAB )

This entry was posted on 10:09 PTG . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Langgan: Catat Ulasan (Atom) .

0 ulasan

Catat Ulasan